Competition Policy and Law in ASEAN

Project details

  • Project number:2008.2186.8
  • Status:Projekt beendet
  • Responsible Organisational unit: 2A00 Asien I
  • Contact address: Transparency team 
  • Partner countries: Association of Southeast Asian Nations

Summary

  • Objectives:

    In the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) member states the legal framework and institutional structures needed to build a stronger market economy based on competition have been established and improved.

  • Client:

    BMZ

  • Project partner:

    ASEAN (Association of Southeast Asian Nations) Secretariat

  • Financing organisation:

    not available

 

Volume of commission

  • Total financial commitment:
    (including all previous, current and following project implementation phases, if existing)
    7 530 534 Euro
  • Financial commitment for the actual implementation phase:3 010 287 Euro

Cofinancing

  • not available

 

Previous project

  • not available

Follow-on project

  • 2013.2072.0

    Harmonisierung der Wettbewerbspolitik in der ASEAN-Region

 

Term

  • Entire project:
    (including all previous, current and following project implementation phases, if existing)
    02.11.2009 - 30.06.2018
  • Actual project implementation phase:01.06.2011 - 05.06.2015

other participants

  • not available

 

Further information

  • Project websitesnot available

 

Policy markers

    not available

CRS code

    15110 Public sector policy and administrative management

Evaluation

not available

 

Project description (DE)

Ausgangssituation

Fairer Wettbewerb ist ein wichtiges Element einer Marktwirtschaft. Effektive Wettbewerbspolitik sichert sowohl eine gerechte Marktbeteiligung von Unternehmen als auch die Interessen der Verbraucher. In Zusammenarbeit mit dem ASEAN-Sekretariat und der ASEAN Experts Group on Competition (AEGC) als zuständigem regionalen Gremium unterstützt das Vorhaben „Wettbewerbspolitik ASEAN (CPL)" die Staatengemeinschaft bei der Umsetzung des Entwurfsplans für die ASEAN-Wirtschaftsgemeinschaft.

Dieser sieht unter anderem die Einführung von Wettbewerbsregeln in allen zehn Mitgliedsstaaten bis zum Jahr 2015 vor. Gegenwärtig verfügen lediglich fünf der zehn ASEAN-Länder über ein Wettbewerbsgesetz, auch gibt es bei der Umsetzung bestehender Gesetze deutliche Herausforderungen.

Ziel

Die rechtlichen Rahmenbedingungen und institutionellen Voraussetzungen zur Stärkung einer marktwirtschaftlichen Wettbewerbsordnung in den ASEAN-Mitgliedsstaaten sind geschaffen oder verbessert.

Vorgehensweise

Das Vorhaben berät die ASEAN-Partner auf nationaler und regionaler Ebene und unterstützt sie darin, ihre eigene Leistungsfähigkeit zur Umsetzung von Wettbewerbsregeln aufzubauen (Capacity Development). Die Maßnahmen erstrecken sich auf folgende Bereiche:
Förderung regionaler Kooperationsmechanismen zwischen den Mitgliedsstaaten

Schaffung und Stärkung relevanter Institutionen auf nationaler Ebene
Entwicklung nationaler rechtlicher Rahmenbedingungen
Öffentlichkeitsarbeit, um das Bewusstsein staatlicher, privatwirtschaftlicher und zivilgesellschaftlicher Akteure für Wettbewerbsfragen zu schärfen

Das Regionalvorhaben baut auf den Erfahrungen der langjährigen bilateralen Zusammenarbeit mit Indonesien auf, insbesondere mit der indonesischen Wettbewerbsbehörde (KPPU) sowie dem Obersten Gerichtshof. Neben der Vermittlung internationaler erfolgversprechender Beispiele (Best Practices) wird der Dialog zwischen den fortgeschrittenen ASEAN-Mitgliedsstaaten und den Ländern mit vergleichsweise wenig Erfahrung im Bereich Wettbewerbspolitik gefördert. Auf diese Weise werden nicht nur Grundlagen für eine professionelle Fallbehandlung sowie für den Umgang mit länderübergreifenden Wettbewerbsfällen geschaffen, sondern auch die erheblichen Entwicklungsunterschiede zwischen den Mitgliedsstaaten verringert.

Gleichzeitig unterstützt das Vorhaben dabei, die mit der AEGC und dem ASEAN-Sekretariat erarbeiteten regionalen Leitlinien und Handreichungen in nationale Konsultationsprozesse hineinzugeben sowie wichtige Impulse aus den Ländern aufzugreifen.
Dies geschieht insbesondere durch eine enge Kooperation mit dem von der GIZ im Auftrag des Auswärtigen Amtes umgesetzten Vorhaben „Capacity Building für das ASEAN-Sekretariat" (CB ASEC). Zudem wird durch die Verzahnung mit relevanten bilateralen Vorhaben in den Mitgliedsstaaten ein Beitrag zur Überbrückung der sogenannten Implementierungslücke zwischen regionalen Vereinbarungen und ihrer Umsetzung in den Ländern geleistet.

Wirkungen

Auf regionaler Ebene findet ein aktiver Erfahrungsaustausch zur Wettbewerbspolitik statt, der mit einer verstärkten Interaktion und Kooperation der ASEAN-Mitgliedsstaaten einhergeht. Ein neues Webportal wurde eingerichtet, um Außenwirkung und Wissensmanagement der AEGC zu verbessern.

Die verantwortlichen Institutionen auf nationaler Ebene setzen Wettbewerbsregeln effektiver um. In Brunei und Laos liegen Entwürfe für neue Wettbewerbsgesetze vor, mit deren Verabschiedung bis 2015 zu rechnen ist. 

 

Project description (EN)

Context

Fair competition is an important aspect of a market economy. Effective competition policy is not only important for securing equitable market participation, it is also in the interest of consumers. The Competition Policy and Law ASEAN (CPL) project is working together with the ASEAN Secretariat and the ASEAN Experts Group on Competition (AEGC), the competent regional body, to support the introduction of the ASEAN Economic Community Blueprint, whose various measures include the introduction of competition rules in all ten of the group’s member states by 2015. Currently only five of the ten ASEAN member states have adopted competition legislation; also, there are considerable challenges to be overcome as regards enforcement.

Objective

The legal framework and institutional prerequisites for promoting a competitively based market economy have been established or improved in the ASEAN member states.

Approach

The project advises its ASEAN partners at national and regional levels and supports them with their capacity development. The measures taken concentrate on four areas of intervention:
Strengthening regional cooperation mechanisms at the ASEAN level
Institution building and development at the national level
Development of legal frameworks at the national level
Advocacy and awareness-raising aimed at state, private-sector and civil society actors.

The project builds on the experiences gained through GIZ’s long-standing bilateral cooperation with Indonesia, notably projects involving the Commission for the Supervision of Business Competition (KPPU) and the Supreme Court. As well as transferring international best practices, the project encourages dialogue between the more advanced countries in the region and those with relatively little experience and expertise in the field of competition policy. This prepares the ground for professional case management as well as the handling of cases involving several countries, while levelling out the considerable differences in preparedness between the member states.

At the same time, the project is feeding the regional guidelines and documentation drawn up in cooperation with the AEGC and the ASEAN Secretariat into national consultation rounds and gathering valuable input from the countries.

This is largely being done by cooperating closely with another project, ‘Capacity Building for the ASEAN Secretariat’ (CB ASEC), which is being implemented by GIZ on behalf of the Federal Foreign Office. Finally, this project is closely coordinated with relevant bilateral projects in the member states in order to address any shortcomings concerning the implementation of existing regional agreements in the countries.

Results

At the regional level, an active exchange of experiences is taking place, with increased interaction and cooperation between the ASEAN Member States on matters of competition policy. An online portal has been set up to improve the AEGC’s public image and facilitate knowledge management.

The competent institutions in the countries are enforcing competition rules more effectively. Brunei and Laos have drafted new competition legislation whose adoption is scheduled for 2015.