Promotion of sustainable tourism
Promotion du tourisme durable
Project details
- Project number:2017.2141.4
- Status:laufendes Projekt
- Responsible Organisational unit: 3600 Nordafrika
- Contact person: Jose Manuel Froehling jose.froehling@giz.de
- Partner countries: Tunisia
Summary
- Objectives:
Employment and growth in the Tunisian tourism sector have increased.
- Client:
Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit u. Entwicklung
- Project partner:
Ministerium für Tourismus und Kunsthandwerk
- Financing organisation:
not available
Volume of commission
- Total financial commitment:
(including all previous, current and following project implementation phases, if existing) 19 000 000 Euro - Financial commitment for the actual implementation phase:19 000 000 Euro
Cofinancing
Europäische Union (EU): 12 000 000Euro
Previous project
not available
Follow-on project
- not available
Term
- Entire project:
(including all previous, current and following project implementation phases, if existing) 09.04.2019 - 30.04.2025 - Actual project implementation phase:09.04.2019 - 30.04.2025
other participants
- not available
Further information
- Project websitesnot available
Policy markers
- Gender Equality
Significant (secondary) policy objective
CRS code
33210 Tourism policy and administrative management
Project description (DE)
Ausgangssituation
Tunesien stand nach der politischen Revolution 2011 vor erheblichen sozialen und wirtschaftlichen Herausforderungen, die durch die Auswirkungen der Corona-Pandemie und die wirtschaftlichen Folgen des Krieges in der Ukraine zusätzlich verstärkt wurden. Vor allem junge Menschen und Frauen, besonders im Landesinneren, sind davon betroffen.
Die Tourismusindustrie stellt einen der wichtigsten Bereiche der tunesischen Wirtschaft dar und schafft tausende Arbeitsplätze. Allerdings liegt der Schwerpunkt auf dem klassischen Badetourismus in den Küstenregionen. Die wirtschaftlich schwächeren Regionen und vor allem die ländliche Bevölkerung profitieren nicht ausreichend vom touristischen Potenzial.
Ziel
Die tunesische Regierung erweitert und verbessert das Angebot für Kultur- und Naturtourismus, besonders im Landesinneren.
Der Tourismus ist als wichtiger Wirtschaftszweig gefestigt, stärkt die nationale Wirtschaft und verbessert die Beschäftigungssituation in Tunesien.
Ziel
Die tunesische Regierung erweitert das touristische Angebot im Bereich Kultur, Kulinarik und Natur, fördert Synergien und vermarktet unterschiedliche Destinationen.
Vorgehensweise
Das Vorhaben arbeitet mit Staat und Unternehmen zusammen, um die Tourismuswirtschaft in Tunesien langfristig zu fördern. In ausgewählten Regionen schafft es zusätzliche alternative Tourismusangebote mit Fokus auf Kultur, Kulinarik und Natur. Dazu entwickelt es neue Produkte mit der Adventure Travel Trade Association (ATTA) und fördert die Vernetzung der Branche.
Mit den tunesischen Verbänden Carthage Business Angels (CBA) und dem Verband für Management und soziale Stabilität (TAMMS) unterstützt das Vorhaben Start-ups mit innovativen Ideen für alternative Tourismusangebote. Thematische Routen vernetzen und fördern besondere Attraktionen, die über ein hohes touristisches Potenzial verfügen. Daran arbeitet das Vorhaben gemeinsam mit Leaders International und mit dem Creative Tourism Network.
Um die Wettbewerbsfähigkeit des lokalen Tourismusangebotes langfristig zu verbessern, gründet das Vorhaben Organisationen zum Management der verschiedenen Destinationen. Hierzu arbeitet es mit der Schweizer Stiftung Swisscontact zusammen. Zusätzlich schafft das Vorhaben Räume, in denen Tourismusunternehmen mit anderen relevanten Bereichen innovative Geschäftsideen entwickeln können.
Project description (EN)
Context
Following the political revolution in 2011, Tunisia faced significant social and economic challenges that have been further exacerbated by the effects of the coronavirus pandemic and the economic impacts of the war in Ukraine. This primarily affects young people and women, particularly in Tunisia’s interior.
The tourism industry represents one of the most important sectors in Tunisia’s economy and creates thousands of jobs. However, it is mainly concentrated in conventional beach tourism in the coastal regions. Regions with weaker economies and, above all, the rural population do not benefit enough from Tunisia’s tourism potential.
Objective
The Tunisian Government has expanded the options for cultural, culinary and natural tourism, and promotes synergies and markets different destinations.
Approach
The project works with the Government and companies to foster Tunisia’s tourism industry in the long term. In selected regions, it creates alternative tourism options that focus on culture, food and nature by developing products with the Adventure Travel Trade Association (ATTA) and promoting networking within the industry.
Together with the Tunisian association Carthage Business Angels (CBA) and the Tunisian Association for Management and Social Stability (TAMMS), the project supports start-ups with innovative ideas for alternative tourism offers. Theme-based routes help to network and promote special attractions with high tourism potential. The project is developing such routes together with Leaders International and the Creative Tourism Network.
To improve the long-term competitiveness of the local tourism sector, the project is working with the Swiss foundation Swisscontact to found organisations to manage the various destinations. In addition, the project creates spaces in which tourism companies and firms from other relevant sectors can develop innovative business ideas together.
Project description (FR)
Situation initiale
Au lendemain de la révolution politique de 2011, la Tunisie a dû faire face à des défis sociaux et économiques considérables, qui ont été exacerbés par les effets de la pandémie de COVID-19 et par les conséquences économiques de la guerre en Ukraine. Ce sont principalement les jeunes et les femmes, en particulier à l’intérieur du pays, qui sont affecté·e·s.
L’industrie du tourisme est l’un des secteurs les plus importants de l’économie tunisienne et génère des milliers d’emplois. Cependant, la priorité est donnée au tourisme balnéaire classique dans les régions côtières. Les régions à l’économie plus faible et surtout la population rurale ne bénéficient pas suffisamment du potentiel touristique de la Tunisie.
Objectif
Le gouvernement tunisien élargit l’offre touristique dans les domaines de la culture, de la gastronomie et de la nature, favorise les synergies et fait la promotion de différentes destinations.
Approche
Le projet collabore avec l’État et les entreprises afin de promouvoir à long terme l’économie touristique en Tunisie. Dans les régions sélectionnées, il crée des offres touristiques alternatives supplémentaires axées sur la culture, la gastronomie et la nature. À cette fin, il développe de nouveaux produits avec l’Adventure Travel Trade Association (ATTA) et promeut la mise en réseau du secteur.
Avec les associations tunisiennes Carthage Business Angels (CBA) et l’Association pour le management et la stabilité sociale (TAMMS), le projet soutient les start-ups ayant des idées innovantes pour concevoir des activités touristiques alternatives. En réalisant des circuits à thème, il met en réseau et promeut des sites particuliers à fort potentiel touristique. À cette fin, le projet collabore avec Leaders International et le Creative Tourism Network.
Afin d’améliorer la compétitivité de l’offre touristique locale à long terme, le projet met en place des organisations de gestion des différentes destinations, en collaboration avec la fondation suisse Swisscontact. En outre, le projet crée des espaces dans lesquels les entreprises touristiques peuvent développer des idées commerciales innovantes dans d’autres secteurs pertinents.