Professional Education in Central Asia - promoting systemic approaches in the food processing sector

Project details

  • Project number:2018.2152.9
  • Status:Projekt beendet
  • Responsible Organisational unit: 3700 Westbalkan, Zentralasien, Osteuropa
  • Contact address: Transparency team 
  • Partner countries: C. Asia (indiv), Kyrgyzstan, Kazakhstan, Tajikistan, Uzbekistan

Summary

  • Objectives:

    In Zentralasien sind normative und institutionelle Grundlagen für eine beschäftigungsorientierte berufliche Bildung insbesondere in der lebensmittelverarbeitenden Industrie verbessert.

  • Client:

    Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit u. Entwicklung

  • Project partner:

    Ministerien für Bildung in Zentralasiatischen Ländern (ZAS)

  • Financing organisation:

    not available

 

Volume of commission

  • Total financial commitment:
    (including all previous, current and following project implementation phases, if existing)
    39 797 549 Euro
  • Financial commitment for the actual implementation phase:4 277 774 Euro

Cofinancing

  • not available

 

Previous project

  • 2016.2230.7

    Programm berufliche Bildung in Zentralasien

Follow-on project

  • 2020.2212.7

    Berufliche Bildung für nachhaltiges Wirtschaftswachstum in Zentralasien

 

Term

  • Entire project:
    (including all previous, current and following project implementation phases, if existing)
    01.12.2010 - 31.05.2025
  • Actual project implementation phase:01.03.2019 - 30.03.2022

other participants

  • not available

 

Further information

  • Project websitesnot available

 

Policy markers

  • Democratic and inclusive governance

    Significant (secondary) policy objective

CRS code

    11330 Berufliche Bildung

Evaluation

not available

 

Project description (DE)


Mehr Praxis und Standards: Reform der beruflichen Bildung unterstützen


https://www.giz.de/de/weltweit/14054.html Das Vorhaben unterstützt die Reform der beruflichen Bildung in Zentralasien. Schwerpunkte sind Arbeitsmarktorientierung und internationale Standards.
Lebensmittelverarbeitung, Berufliche Bildung, Hochschulbildung


Berufliche Bildung in Zentralasien –
Förderung systemischer Ansätze im Sektor Lebensmittelverarbeitung (PECA)
Englisch: Professional Education in Central Asia – Fostering Systemic Approaches in the Food Processing Sector
Kasachstan, Kirgisistan, Tadschikistan, Usbekistan (und in geringem Umfang Turkmenistan)






Ministerien für Bildung und Wissenschaft in Kasachstan, Kirgisistan, Tadschikistan, Ministerium für Hochschul- und Berufsbildung in Usbekistan

2019 bis 2022

18.2152.9-001.00

Dr. Rolf Peter, rolf.peter@giz.de







Zentralasiens Bevölkerung ist jung: Fast ein Drittel der Menschen ist unter 15 Jahre alt. Das jährliche Bevölkerungswachstum beträgt knapp zwei Prozent. Jugendarbeitslosigkeit ist bereits heute ein Problem und wird die Partnerländer zukünftig vor wachsende ökonomische, soziale und politische Herausforderungen stellen. Entsprechend hoch ist der Bedarf an qualifizierten Fachkräften. Es fehlen beschäftigungsrelevante Ausbildungsangebote, die den Anforderungen des Arbeitsmarktes entsprechen.
Zum Beispiel in der lebensmittelverarbeitenden Branche, die für die langfristige Wirtschaftsentwicklung und Beschäftigungsförderung in allen zentralasiatischen Staaten von großer Bedeutung ist. Trotz entsprechender politischer Schwerpunktsetzungen in den Partnerländern finden notwendige Reformen für eine beschäftigungsorientierte berufliche Bildung nur zögerlich statt. Zudem werden Potenziale regionaler Zusammenarbeit zur Förderung eines grenzüberschreitenden Ausbildungs- und Arbeitsmarktes bislang zu wenig genutzt.

In Zentralasien sind normative und institutionelle Grundlagen für eine beschäftigungsorientierte berufliche Bildung vor allem in der lebensmittelverarbeitenden Industrie verbessert.

Das Vorhaben „Berufliche Bildung in Zentralasien (PECA)" baut auf den erreichten Wirkungen der Vorgängervorhaben zur beruflichen Bildung in Zentralasien auf. PECA unterstützt die Reform der beruflichen Bildung in Zentralasien, dabei modellhaft die lebensmittelverarbeitende Branche. Besonderes Augenmerk liegt dabei auf der Arbeitsmarktorientierung und der Einführung internationaler Qualitätsstandards. Das Vorhaben unterstützt die regionale Harmonisierung und die Anschlussfähigkeit der nationalen beruflichen Bildung.
PECA fördert eine vertiefte regionale Zusammenarbeit zwischen den Partnerländern. Insgesamt fördert das Projekt das System der dualen Berufsausbildung, bei der ein Teil der Lehrinhalte in Betrieben absolviert werden . In Steuerungs- und Arbeitsgremien stimmen die beteiligten Akteure Leitlinien für die Weiterentwicklung ihrer nationalen beruflichen Bildungssysteme ab. Die nationalen Reformansätze werden dann regional diskutiert und koordiniert.
Zudem konzentriert sich das Vorhaben darauf, relevante Akteure aus Politik, Wirtschaft und Bildung in den einzelnen zentralasiatischen Staaten zu befähigen, gemeinsame Grundlagen für eine bedarfsorientierte berufliche Bildung im lebensmittelverarbeitenden Bereich zu entwerfen. Im Kern geht es darum, branchenrelevante Berufs- und Ausbildungsstandards zu entwickeln und zu aktualisieren sowie Konzepte für duale berufliche Ausbildung für die Berufsbildung und Hochschulbildung zu erarbeiten. Das Vorhaben führt einzelne Bildungsgänge versuchsweise ein.
Zudem unterstützt PECA die Einbindung von Unternehmen in die Gestaltung branchenrelevanter Bildungsgänge für berufliche Bildung und Hochschulbildung. Konkret werden die Entwicklung und Umsetzung der dualen Berufsausbildung „Lebensmitteltechniker*in" an Pilot-Schulen in den Partnerländern unterstützt. In Hochschulen fördert das Vorhaben die Entwicklung des dual gestalteten Bachelor-Studiengangs „Logistik" an jeweils einer Modell-Universität in allen vier Partnerländern.
Schließlich fördert PECA die Rolle von Industrie- und Handelskammern, Berufsverbänden und Technologietransferzentren als Akteure in den beruflichen Bildungssystemen der Partnerländer. Die genannten Institutionen sollen mithilfe des Vorhabens ihr entsprechendes Dienstleistungsangebot für Unternehmen und/oder Bildungseinrichtungen ausweiten. Als eine zentrale Maßnahme berät PECA hier zum Aufbau eines unabhängigen, von Seiten der Wirtschaft organisierten Zertifizierungssystems für berufliche Qualifikationen.

 

 

Project description (EN)


More practical experience and standards: supporting the reform of vocational education and training


https://www.giz.de/en/worldwide/14054.html The programme supports the reform of vocational education and training in Central Asia, focusing on labour market orientation and international standards.
Food processing, vocational education and training, university education


Professional Education and Vocational Training in Central Asia – Fostering Systemic Approaches in the Food Processing Sector

Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Uzbekistan (and to a certain extent Turkmenistan)






Ministries for education and research in Kazakhstan, Kyrgyzstan and Tajikistan, Ministry of Higher and Secondary Specialized Education in Uzbekistan

2019 to 2022

18.2152.9-001.00

Dr Rolf Peter, rolf.peter@giz.de







Central Asia has a young population, nearly one third of whom are under the age of 15. The annual population growth rate is almost two per cent. Youth unemployment is already a problem today and is set to present the partner countries with increasing economic, social and political challenges in the future. Accordingly, there is a great need for qualified experts. There is a lack of employment-relevant training courses that correspond to the requirements of the labour market.
This is particularly the case, for example, in the food processing industry, which is of great significance for long-term economic development and employment promotion in all Central Asian states. Although the partner countries have placed a corresponding emphasis in their policies, they are only hesitantly implementing necessary reforms for employment-oriented vocational education and training. In addition, they are making too little use of the potential offered by regional cooperation to promote a cross-border training and labour market.

The normative and institutional foundations for employment-oriented vocational education and training in Central Asia have improved, especially in the food processing industry.

The Professional Education and Vocational Training in Central Asia (PECA) project builds on the results achieved by previous vocational education and training projects in Central Asia. PECA supports vocational education and training reform in Central Asia, using the food processing industry as a model. It pays particular attention here to labour market orientation and the introduction of international quality standards. The project supports regional harmonisation and the compatibility of national vocational education and training.
PECA promotes in-depth regional cooperation between the partner countries. Overall, the project promotes the system of dual vocational education and training, in which part of the teaching content is learned in businesses. In steering committees and working groups, the actors involved coordinate guidelines for further developing their national vocational education and training systems. The ideas for national reform are then discussed and coordinated at regional level.
Moreover, the project is concentrating on enabling relevant actors from politics, business and education in the individual Central Asian states to develop a common basis for needs-oriented vocational education and training in the food processing industry. Essentially, this entails developing and updating industry-relevant career and training standards and establishing strategies for dual training in vocational education and training and university education. The project is introducing individual education and training courses on a trial basis.
PECA supports the involvement of companies in designing industry-relevant courses for vocational training and university education. Specifically, it supports the development and implementation of dual vocational education and training for food technologists at pilot schools in the partner countries. At universities, the project promotes the development of a dual Bachelor’s course in logistics at one model university in each of the four partner countries.
Finally, PECA promotes the role of chambers of industry and commerce, professional associations and technology transfer centres as actors in the partner countries’ vocational education and training systems. With the aid of the project, the institutions specified are to expand the appropriate range of services they offer for companies and/or educational institutions. One central measure of PECA here is to provide advice on setting up an independent certification system for professional qualifications that is organised by business.